Interjú GM Rene Tongson nagymesterrel az Abaniko Tres Puntas klasszikus arnisz stílusról

2012. január, Puerto Galera, Fülöp-Szigetek

1:51 - Alexander Pisarkin
Üdvözlöm a nézőket. Puerto Galeras-ban vagyunk, a Fülöp-szigeteken, és Rene Tongson nagymesterrel készítünk interjút. Rene Tongson nagymester az Abaniko Tres Puntas stílus vezető mestere. Ez egy egyedi FMA stílus. Arra kérlek, mester, hogy beszélj ennek a stílusnak a történetéről.

2:15 - GM Rene Tongson
Ez egy nagyon régi stílus. Antique- tartományból ered, ami Panay szigetén van, a nyugati Viszája szigeteken, ami a Fülöp-szigetek középső részén helyezkedik el. Innen származik ez a stílus, amit az 1950-es években fejlesztettek tovább. Mateo Estolloso nagymester modernizálta ezt a stílust, aki Pandan városból származik, ami Antique tartományban van. Ez egy fegyveres stílus, amit kizárólag a háborúkban használtak, ezért maradt fenn és hagyományozódott tovább régtől fogva.

3:00
Nagyon sok nemzedék óta létezik ez a stílus. Mindig az idegen hódítók és más támadók elleni védekezésre használták ezt a harci stílust. Az országunkat háromszáz éven keresztül a spanyolok tartották gyarmati sorban. Ez alatt az időszak alatt a stílust titokban gyakorolták és adták tovább. Nem maradt fenn írott emlék erről a stílusról. A Fülöp-szigeteken a legtöbb arnisz stílus családokon belül hagyományozódott át és így őrződött meg. Ezért nem lehet találni írásos emlékeket a stílusokról. A családokon belül mesterről tanítványra, apáról fiúra őrződött meg ez a harci tudás.

3:55
Ebben jelentős változás történt a modern korban, hogy most már szinte mindenki hozzáférhet ehhez a tudáshoz. Most mi vagyunk ennek a stílusnak a tanulói.

4:00
Az Abaniko Tres Puntas stílus egy klasszikus arnisz stílusnak tekinthető, ami a filippínó fegyveres kultúra szerves része. Az Abaniko stílusokban nagyon sokszor használják az abaniko nevű csapást, ami egy legyező szerű, köríves csapás. Nagyon sok Abanikó stílus létezik. Abaniko Sumbrada, Abaniko Largo, szóval nagyon sok Abanikó stílus van.

4:31 - Alexander Pisarkin
Kérlek, mesélj nekünk Estolloso mesterről.

4:33 - GM Rene Tongson
Estolloso nagymester balkezes volt, ezért tartotta a hosszabb fegyvert bal kézben. Ez lényeges különbség. Amint látod, én jobbkezes vagyok. Estolloso nagymester nagyon alacsony volt. Antique tartományban született, Panay szigetén. Elmondása szerint három embertől tanulta ezt a stílust, mindhárman Panay szigetén éltek. Már nem tudtam felkutatni, hogy pontosan hogy hívták ezeket az embereket, de az biztos, hogy Panay szigetén éltek. Estolloso nagymester ebből a háromféle tanításból rakta össze a mai stílust. Elkezdte tanulni tőlük az Abaniko stílust, és később felfedezte azokat az alapelveket, amelyekre ez a harci rendszer épül. Mindhárom küzdőtávolságban megtanulunk harcolni, tehát közelharcban is küzdünk és háromszögre épülnek a mozgásaink.

5:45
Estolloso nagymester továbbfejlesztette a stílust, miután elsajátította azt a tanítóitól. Ő maga nevezte el Tres Puntas-nak (három pontú rendszer) ezt a stílust. Az első pont a fegyver markolata, a punyója. A második pont a fegyver vége, a csúcspontja. A harmadik pont pedig a támogató kézben lévő kés csúcspontja. Harci készenlétben az ember úgy tartja a karjait, a botot és a kést, hogy mindezek együtt háromszöget, tehát három támadási pontot alkotnak. Ezért nevezte el Tres Puntas-nak ezt a stílust.

6:15
Persze néha ilyen mozdulatunk is van, de ez is háromszöget alkot. Olyan is van, hogy vízszintesen tartjuk a botot, és a kést a bot mögött, középen tartjuk. Ekkor is a kés a háromszög csúcspontja, és a bot két végpontja a háromszög alapja. Estolloso nagymester szintetizálta azt a tudást, amit a három különböző tanításból szerzett. Ezek után tovább kutatott, és a bot és kés technikákat egyesítette a dumog technikákkal, amiket az Antique tartományban egykor nagyon elterjedt bírkózásból tanult meg. A Viszája szigeteken dumognak hívjuk a hagyományos bírkózást és a végtag rögzítéseket.

7:02
A „DUMOG” szó azt jelenti, hogy „leszorítani”, „lebírni” az ellenfelet. Estolloso nagymester megtanulta a könyökét és az alkarját használni a leszorításokhoz. Így a bot és kés technikákkal kiegészítve tudta használni ezeket. Ezeket a leszorításokat Pital-nak is hívjuk. Ez a szó azt jelenti, hogy „átrakás” „átlépés” vagy „átfogás”.

7:33 - Alexander Pisarkin
Azt hallottam, hogy Estolloso mester a hadseregben is harcolt.

7:35 - GM Rene Tongson
Igen, a köztársasági hadseregben a harmadik hadnagy volt a rangsorban a felderítőknél, a II. Világháború alatt. A gyalogságnál szolgált. 1941-ben hívták be katonának, és 1945-ig harcolt.

8:02 - Alexander Pisarkin
Hivatásos hadseregben harcolt?

8:10 - GM Rene Tongson
Igen. A kinevező parancsot Douglas MacArthur tábornok írta alá, aki az Egyesült Államok Távolkeleti hadseregének a vezetője volt. Estolloso nagymester azt mondta nekem, hogy a hadseregben az volt a feladatuk, hogy nehezítsék meg a japán megszálló erők térhódítását. NEgros és Panay szigetének gyalogságához tartozott. Nem tudom pontosan a csoportjának a nevét. Azt mondta nekem, hogy a jobb lapockájánál varratok vannak, mert harc közben bajonettel sérülést kapott. Az ő puskájuk csövére is bajonettet szereltek. Mutatta nekem, hogy közelharcnál hogy hárított és hogy döfött a bajonettel. Ez a mozdulat a Hawi, az a jól ismert hárítás, amit a Tres Puntas stílusban is használunk. A bajonettel döfött előre, majd a következő támadó mozdulatot a puska tusával hajtotta végre. A puska tusával kampózni is tudott. Amikor ezt elmondta nekem, akkor 75 éves volt. Nem sokat beszélt erről egyébként. Időnként az edzés után mesélt történeteket.

10:21 - GM Rene Tongson
Ernesto nagymester vezető tanítványa voltam, Quiapo-ban, Manilában. Ekkoriban egyetemen tanultam. Emellett rendszeresen jártam Ernesto nagymester edzéseire, az edzőtermünkbe, ami szintén Manilában, Quiapóban volt. Egyszer ellátogatott hozzánk Mateo Esstolloso nagymester, hogy vendég edzést tartson. Ernesto nagymester hívta meg.

10:36
Estolloso nagymester Egyszer csak kihívott a többiek közül. Egyenesen a szemembe nézett. Hipnotikus nézése volt. Egyszerűen közölte velem, hogy ezentúl tőle fogok tanulni. Mondtam, hogy rendben van. Onnantól kezdve minden nap tanultam tőle.

11:01
Megjöttem az egyetemről, és elmentem a házába. Az erdőben bérelt egy kis házat. Ez Quezon városhoz tartozott, de egy erdős részen volt a ház. Olyan környék volt, mint az itteni erdős vidék, a tengerpart környékén.

11:22 - Alexander Pisarkin
Igaz-e az, hogy Estolloso nagymester nem tanított mindenkit.

11:24 - GM Rene Tongson
Ez nem igaz. Engem teljesen véletlenszerűen választott ki. Nem kértem arra, hogy tanítson. Ő döntött így. Ő választotta ki a tanítványait, de nem tudom, hogy mi alapján döntött. Volt egy belső tanítványi köre, akit úgy hívott, hogy „the best seven” (A hét legjobb tanítvány). Ebben én is benne voltam. Még mindannyian élünk. De nem találkozunk mindig. De jól ismerjük egymást. Olyanok voltunk, mint a lovagok, akik ugyanannak a királynak fogadtak hűséget.

12:05 - Alexander Pisarkin
Ha jól értem, akkor mindig háromszögre épülnek a technikák.

12:19 - GM Rene Tongson
Amikor az ember a nyolcast üti (Tenyeres csapás, felülről lefelé, átlósan kívülről a fejre, vagy a nyakra, jobb kézzel), az is egy háromszög része. Ennek a tükörképe is ugyan ilyen. Amikor az ember vízszintes síkban, fonákkal üt az ellenfele hasára, és közben a támogató kézzel előre nyúlik, az is egy háromszöget képez.

12:37
Amikor a sungkiti döféssel alulról fölfelé megyek körívesen, akkor megtámasztom a könyökömet a segítő kézzel, és az is egy háromszöget alkot. Van az ellentétes oldalon végrehajtott Sungkiti, amit alulról felfelé indítunk, és van egy vízszintes Sungkiti döfés is. Ha egy bizonyos szögből nézel ezekre a mozdulatokra, akkor azok mindig háromszöget alkotnak,. vagy valamilyen háromszög részét képezik.

13:13
A Largo Abaniko edzés mellett az a legveszélyesebb része a Tres Puntasnak, amikor az ember közelre kerül. Amikor az ember elkezdi használni a könyökét, meg a punyót a harcban. Nagyon sok ütés van közelharcban is. Ennek a stílusnak az alapelve mindig a háromszög. A Geometriában is látjuk, hogy a háromszög milyen fontos síkidom. Három lábbal már megáll egy szék, de két lábbal nem. A háromszög egy nagyon stabil, és erős idom.

14:00 - Alexander Pisarkin
Mondd el, hogy te annak idején hogy edzettél Estolloso nagymesterrel.

14:05 - GM Rene Tongson
Minden nap foglalkozott velem. Volt olyan nap, hogy csak húsz percet edzettem, de olyan is volt, hogy reggel két órát edzettünk, aztán megebédeltünk. Betettünk egy halat a fazékba, és megfőztük. Kézzel ettük meg. Viccesen mondta, hogy ez a mozdulat, amikor a meleg halat megragadom és kitépem a négy ujjammal, az is egy harci technika. Ráadásul régen tényleg így ettek az emberek vidéken, amikor nem volt náluk evőeszköz. Annak idején a hétvégi napokon órákon át edzettem Estolloso mesterrel. Hétköznap erre nem volt időm, mert egyetemre jártam. De Pénteken, Szombaton és Vasárnap nagyon sokat edzettünk.

14:58
Mindig a lábmunkával, a lábak erősítésével kezdtük az edzést. Olyan is volt, hogy egész edzésen csak a lábmunkával foglalkoztunk. Láttam, hogy bot nélkül lépett ki a házból, és Kérdeztem tőle, hogy:

„Mester? Nem kell a bot?” És akkor legyintett, és azt mondta, hogy: „Nem kell. Ma csak a lábmunkával foglalkozunk.”

Edzés után elmentünk sétálni, vagy elmentünk bevásárolni neki, vagy másképp pihentük ki az edzést. De olyan is volt, hogy a bolt után visszamentünk a kertbe, és még egy fél órát edzettünk. És utána odaadta nekem a botot. Fél órán keresztül csak a 8-as csapást gyakoroltuk. Utána megint csináltunk valami mást. Mondjuk főztünk valamit.

15:31 - Alexander Pisarkin
Ez nagyon unalmas lehetett.

15:32 - GM Rene Tongson
Hát igen. Ezt a fiatal generációval már nem lehetne végigcsinálni. Felállna a tanítvány, és nem jönne vissza. Túlságosan monotonnak találnák. Napokon keresztül csak a lábmunka és összesen két csapás végestelen végig. Ezt nem bírnák elviselni. Később rájöttem arra, hogy Estolloso mesternek ebben igaza volt. Megtanította nekem a stílus alapjait. Minden az alapokra épül fel. Nagyon fontosak az alapok. Nem lehet megúszni a nehéz alapozást. Ha valaki kikerüli az alapozást, akkor később összedől a ház. Mindig az ösvényen kell haladni az erdőben, máskülönben eltévedsz és soha nem találnak meg. A rendszert kell lassan, alaposan követni.

16:00
Lassan, de biztosan lehet csak haladni a harcművészeti tanulásban.